Watergewenning

Leren zwemmen, een garantie op levenslange waterpret.

Waarom is het belangrijk dat je leert zwemmen? In de eerste plaats omdat het je leven kan redden als je in het water valt. Maar vooral ook omdat het prettig is om in het water te bewegen en omdat het een bijzonder gezonde sport is, voor lichaam én geest.
Leren zwemmen draagt bij tot de motorische ontwikkeling, veiligheid en zelfredzaamheid van elk kind. Zwemmen leer je best door voldoende tijd te nemen. Daarom werken we in verschillende groepen en kan er pas opgeschoven worden nadat de doelstellingen behaald zijn (zie leerlijn).

Gele badmutsen

In de eerste plaats moet het kind wennen aan het water. Watergewenning is de basis voor levenslang plezier in, op en rond het water. Wij starten met watergewenning vanaf 4 jaar. Op zaterdag kan dit al vanaf 3 jaar, dit omdat er slechts 1x per week lesgegeven wordt en de lessen ook meer gericht zijn op geen watervrees hebben.

Oranje badmutsen

Eens het kind de watergewenning doorlopen heeft, volgt het aanleren van de noodzakelijke vaardigheden in functie van het ‘leren overleven’ en het ‘waterveilig’ zijn. Deze begrippen vind je dan ook terug in de leerlijn. Op het einde van het traject beheerst het kind alle zogenaamde ‘aquatische’ basisvaardigheden: het kan zelfstandig te water gaan (en er ook uit komen), drijven (op de buik én op de rug), ritmisch ademen, tot evenwicht komen, stroomlijnen, stuwen met de benen en stuwen met de armen. Het kind loopt nu veel minder risico op een verdrinkingsongeval, maar toezicht blijft noodzakelijk.
Er wordt in deze groep ook al eens geoefend in het grote bad.

Praktische Info

Alle zwemmers van zowel watergewenning als zwemschool krijgen een badmuts in de kleur van de groep waarin ze zwemmen. 1 badmuts is inbegrepen in het lidgeld, indien u een 2de wenst kan u deze aankopen voor 5€ bij het secretariaat.
Voor de toegang tot het zwembad tijdens de uren van de club heeft u een badge met QR-code nodig. U betaalt voor deze badge een waarborg van 5 euro bij het begin van het seizoen. Bij teruggaave van de badge krijgt u het geld terug. U kan van de QR-code op de badge ook een foto nemen en bewaren op uw telefoon.
Onze club volgt het schooljaar, van september tot eind mei. Er zijn geen lessen op feestdagen, brugdagen en tijdens schoolvakanties.

Verloop van de lessen:

De zwemmertjes begeven zich op het aanvangsuur naar het zwembad waar de trainers de kinderen opwachten en de aanwezigheden noteert.
De eerste week gelieve te wachten aan de douches tot iemand de zwemmers komt ophalen, zo kunnen we de  inschrijvingen nog eens nakijken.
Omkleden kan in de grote cabines (niet de laatste in de gang deze is voor competitie voorzien) of de individuele cabines. Er mag GEEN kledij blijven liggen in de individuele kleedhokjes, ALLE kledij moet opgeborgen worden in de lockers.
Er wordt ook niet rondgehangen in de gangen en kleedkamers als u daar niet moet zijn. Ouders van de kleinste zwemmertjes kunnen meegaan om te helpen maar worden verzocht om bij aanvang te wachten in de kijkruimte of Aquataria.

Specifieke info

2 Zwemmomenten per week
Lesmomenten
  • Maandag & Vrijdag: 18u – 19u
  • Dinsdag & Donderdag: 17u – 18u
  • Dinsdag & Donderdag: 18u – 19u
Lidgeld
  • 295 euro per seizoen
  • 10 euro korting vanaf 2e kind
Inbegrepen:
  • Inkomgeld zwembad
  • Lessen 2x per week door gediplomeerde lesgevers
  • Testmomenten doorheen zwemseizoen
  • 2 Ouder-lesgever contactmomenten
  • Zwembrevet
  • Verzekering
  • 1 Badmuts (kleur volgens niveau)
1 Zwemmoment per week
Lesmomenten
  • Zaterdag: 9u – 9u45
  • Zaterdag: 10u – 10u45
  • Zaterdag: 11u – 11u45
Lidgeld
  • 185 euro per seizoen
  • 10 euro korting vanaf 2e kind
Inbegrepen:
  • Inkomgeld zwembad
  • Lessen 1x per week door gediplomeerde lesgevers
  • Testmomenten doorheen zwemseizoen
  • 2 Ouder-lesgever contactmomenten
  • Zwembrevet
  • Verzekering
  • 1 Badmuts (kleur volgens niveau)

*Wij zorgen ook (enkel op vraag) voor de nodige documenten om een terugbetaling aan te vragen via uw mutualiteit.

Leerlijn

Gele badmutsen
Doelstellingen:
  • Waterangst overwinnen
  • Angstreflexen in het water wegwerken
  • Leren ontspannen in het water
  • Wennen aan het water
Testjes:
  • In het ondiepe water springen
  • Voorwerp van de bodem halen met hoofd onder water
  • 3 Tellen ontspannen drijven op de buik
  • 3 Tellen drijven op de rug met hulpmiddel
  • Door een hoepel ‘zwemmen’ (hoeft nog niet volledig onder water)
  • Belletjes blazen
Algemene opmerking:

Maakt veel gebruik van spelelementen waarbij de nadruk komt op positieve feedback en participatie.
Dus geen zwemspecifieke oefeningen maar algemene motorische basisvaardigheden in het water zoals aquatisch ademhalen, vallen en evenwicht verliezen, verplaatsen in verticale en horizontale richting, etc.
Zie extra document multimove in het zwembad

Oranje badmutsen
Doelstellingen:
  • Veiligheidsgevoel verder vergroten door spelvormen
  • Kennis maken met diepe delen van het water
  • Aanvoelen van remming en stuwing, gebruik maken van waterweerstand
  • Komen van statisch tot dynamisch drijven in buik- en ruglig
  • Rotaties rond breedte en lengte as
  • Oriëntatie onder water
Testjes:
  • Inspringen in diep water en 10’’ watertrappen (met/zonder drijfhulp)
  • 5 Meter voortbewegen op de buik of op de rug
  • 3 Tellen ontspannen drijven op de buik
  • 3 Tellen drijven op de rug met hulpmiddel
  • Door een hoepel zwemmen in diep water (lichaam volledig onder water)
  • 5 x In – en uitblazen boven en onder water (ritmisch ademhalen)
  • Rollen in het water (lengte- en breedte-as)
Algemene opmerking:

De watergewenning duurt tot het moment dat het kind klaar is om een genormeerde zwemslag te leren. Zie doelstellingen.