Ethisch & gezond sporten

Heb je te maken met ongewenst gedrag (pesten, ongewenst gedrag, geweld, discriminatie, chantage,…) van anderen?

Merk je tijdens je sportactiviteiten dat er handelingen gebeuren die niet aanvaardbaar zijn?
Waar kan je terecht met je verhaal, ervaring(en) en alle vragen over grensoverschrijdend gedrag?
De AP/API van de federatie/club biedt je een luisterend oor en zal je helpen bij het verhelderen van je vraag of melding.
Een professionele hulpverlener (ethische commissie) zal je contacteren om een reactieplan op te stellen en over te gaan tot een eventuele formele (tucht) procedure of bijkomende hulpverlening bij deskundigen.
Het melden van grensoverschrijdend gedrag kan ook zonder verdere stappen, maar meld het toch. Het signaleren kan al opluchten en in elk geval kan jouw melding helpen om toekomstige incidenten te vermijden en preventieve (beleids)maatregelen te treffen. We registreren deze meldingen anoniem.

Waar kan je bij ons terecht?

Isabel Campens:
icampens@gmail.com

API: Aanspreekpersoon Integriteit in jouw zwemclub LABIO

Vanuit de gedachtengoed dat iedereen zich goed moet voelen binnen een sportclub, zwemmen een dolfijne en gezonde sport is, iedereen zich moet kunnen beredderen in het water engageer ik me als Club-API voor de zwemclub LABIO en stel ik me graag even voor:
Ik ben mama van 2 dochters, getrouwd met Bart en sinds jaar en dag heb ik binding met de club. Als kind heb ik de verschillende groepen van de zwemschool en competitiegroepen doorzwommen. Gedurende vele jaren heb ik les gegeven aan alle groepen van onze zwemschool LABIO en de kinderen van de pre-competitie. Naast bestuurslid ben ik momenteel vaste invaller voor lesgevers die afwezig zijn omwille van examens, verlof of ziekte. Jullie hebben me dus zeker al in het zwembad gezien!

Voelt u dat uw kind zich niet goed voelt door een voorval in het zwembad, wordt uw kind gepest in het zwembad, zijn er voorvallen in de kleedkamers, grensoverschrijdend gedrag….aarzel niet om mij te contacteren. Ik ben er om een luisterend oor te bieden en discreet stappen te ondernemen indien nodig. Ik wil een laagdrempelig aanspreekpunt zijn waarbij zwemmers, ouders, trainers of andere betrokkenen terecht kunnen met hun vragen, vermoeden of klachten.

Als Club-API ben ik geen hulpverlener, geen journalist of onderzoeksrechter. Ik kan wel de eerste richting geven om samen met u en de club tot een oplossing te komen. De Club-API’s worden ondersteund door de Vlaamse Zwemfederatie met workshops en interessante bijscholingen.
Indien u zich niet kan richten tot de Club-API omwille van welke reden ook, kan u rechtstreeks contact opnemen met de API van de Vlaamse zwemfederatie
Ik ben niet alle dagen in het zwembad maar u kan me bereiken per mail: icampens@gmail.com.
Zeker doen!

Tot in het zwembad?