Zwemschool

Als het kind zelfredzaam is en de basisvaardigheden van de watergewenning onder de knie heeft dan kan het starten aan de zwemschool. Anders dan vroeger, maar gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, starten we met rugslag als basis. Daarna volgen crawl en schoolslag.
Kinderen kunnen in de zwemschool blijven tot het zesde leerjaar.

Wil je kind daarna blijven zwemmen? Schrijf het dan in voor een vervolgtraject waar op een speelse manier recreatief en competitief aan zwemsporten gedaan wordt. Op deze manier kan je kind levenslang blijven genieten van één van de gezondste sporten die er bestaan..

Praktische Info

Alle zwemmers van zowel watergewenning als zwemschool krijgen een badmuts in de kleur van de groep waarin ze zwemmen. 1 badmuts is inbegrepen in het lidgeld, indien u een 2de wenst kan u deze aankopen voor 5€ bij het secretariaat of de trainer.
Voor de toegang tot het zwembad tijdens de uren van de club heeft u een QR-code nodig. U betaalt voor deze badge een waarborg van 5 euro bij het begin van het seizoen. Bij teruggave van de badge krijgt u het geld terug. U kan van de QR-code op de badge ook een foto nemen en bewaren op uw telefoon.
Onze club volgt het schooljaar, van september tot eind mei. Er zijn geen lessen op feestdagen, brugdagen en tijdens schoolvakanties.

Verloop van de lessen:

De zwemmertjes begeven zich op het aanvangsuur naar het zwembad waar de trainers de kinderen opwachten en de aanwezigheden noteert.
De eerste week gelieve te wachten aan de douches tot iemand de zwemmers komt ophalen, zo kunnen we de  inschrijvingen nog eens nakijken.
Omkleden kan in de grote cabines (niet de laatste in de gang deze is voor competitie voorzien) of de individuele cabines. Er mag GEEN kledij blijven liggen in de individuele kleedhokjes, ALLE kledij moet opgeborgen worden in de lockers.
Er wordt ook niet rondgehangen in de gangen en kleedkamers als u daar niet moet zijn. Ouders van de kleinste zwemmertjes kunnen meegaan om te helpen maar worden verzocht om bij aanvang te wachten in de kijkruimte of Aquataria.

Specifieke info

Eens de zwemmers ontspannen kunnen drijven op rug en buik, ontspannen in- en uitademen (aquatisch ademhalen) en zich zelfstandig en op eigen wijze horizontaal over een korte afstand kunnen verplaatsen schuiven ze door naar de zwemschool.
Hier leren de kinderen in verschillende niveaus hoe ze de rugslag, crawl, schoolslag en vlinderslag op een correcte wijze zwemmen, met veel aandacht voor techniek. Ook correct starten en de keerpunten worden aangeleerd in de hoogste groepen.
De zwemmers worden volgens hun kunnen ingedeeld in verschillende niveaugroepen. Zodra ze de instapvaardigheden van de volgende groep onder de knie hebben, gaan ze over naar deze hogere groep. Zo verbeteren ze continu hun zwemtechniek. We houden hiervoor doorheen het zwemseizoen testmomenten. Per zwemseizoen hebben we ook 2 ouder-lesgever contactmomenten.

Lesmomenten
  • Maandag & Vrijdag: 18u – 19u
  • Dinsdag & Donderdag: 18u – 19u
Lidgeld
  • 295 euro per seizoen
  • 10 euro korting vanaf 2e kind
Inbegrepen:
  • Inkomgeld zwembad
  • Lessen 2x per week door gediplomeerde lesgevers
  • Zwembrevet
  • Verzekering
  • 1 Badmuts (kleur volgens niveau)

*Wij zorgen ook (enkel op vraag) voor de nodige documenten om een terugbetaling aan te vragen via uw mutualiteit.

Leerlijn

Rode badmutsen
  • Rechte koprol maken (ter plaatse vanuit buiklig, niet tegen muur)
  • Verscheidene drijf- en wrikoefeningen
  • Benen rugslag, armen afwaarts houden (goede ligging en beenbeweging = zwemmen met gestrekte benen, niet ‘fietsen’, ‘schuim aan de voeten’)
  • Beenbeweging crawl, 1 arm opwaarts (geen ademhaling): minimum 5 meter
Zwarte badmutsen
  • Rugwaarts wrikken (met pull-buoy tss benen) -> vormspanning!
  • Rugslag afslag afwaarts (focus: met gestrekte armen naast lichaam naar voeten duwen en overhalen)
  • Beenbeweging rug, 1 arm opwaarts, 1 arm afwaarts
  • Beenbeweging crawl, 1 arm opwaarts + ademhaling (ligging + juiste hoofdpositie)
  • Crawl met 1 arm met hulpmiddel (ademhaling zijwaarts door rotatie aan de zijde van de arm die werkt, oor op schouder van de steunarm)
Groene badmutsen
  • Afstoten in pijl op de buik en op de rug (onderwaterfase = stroomlijnen + benen crawl)
  • In pijl verticaal in het water springen (gestrekt lichaam bij het raken van het wateropp)
  • Schroeven van buik naar rug (benen rugslag met 1 arm opwaarts, schroeven naar buik, verder zwemmen op buik met 1 arm opwaarts)
  • Halve afslag (voorloper 6KS)
  • Afslag crawl, ademhalen om de 2 slagen
  • Beenbeweging schoolslag op de rug (smalle knieën, voeten naar buiten draaien bij aanvang stuwfase)
Blauwe badmutsen
  • Duiken vanuit stand op het muurtje
  • Rugslag molendraai (vormspanning, goede benen, juiste hoofdpositie, gestrekte armen, afwisselende armbeweging): duim uit, pink in
  • Halve afslag crawl (voorloper 6KS)
  • Beenbeweging schoolslag op de buik + ademhaling (coördinatie)
Witte badmutsen
  • Rugslag schouderrol (+catch)
  • Coördinatie schoolslag (armen + benen + ademhaling)
  • Crawl ademen om de 3 slagen (vlakke ligging, vlotte beenbeweging, armbeweging recht naar achteren)
  • Uitbreiding:
    • Benen vlinder
    • Keerpunt en aankomst rugslag
    • Duiken vanop startblok
    • Keerpunt crawl
  • Uitbreiding wordt niet geëvalueerd!